Europese muziekmarkt groeit harder dan markten in andere regio's
Nieuws | 23-09-2025

Gisteren publiceerde IFPI de tweede editie van Music in the EU, een jaarlijks rapport dat de ontwikkelingen van de Europese muziekindustrie in kaart brengt. De belangrijkste highlights uit het rapport zijn:
- De EU was in 2024 met 5,7 miljard euro omzet goed voor 20,7% van de wereldwijde omzet van de muziekindustrie. De Europese muziekmarkt groeide harder dan elke andere muziekmarkt in de wereld.
- Streaming zorgde in de EU voor de meeste omzetgroei en leverde maar liefst 77,4% meer inkomsten op dan in 2023. Toch is het aandeel streamingabonnees in de EU (25%) nog veel lager dan in de VS (52%) en het VK (46%).
- Europese artiesten domineerden de hitlijsten in 2024, meer dan 50% van de top 10-hits in EU-landen waren afkomstig van lokaal talent. Eerder dit jaar publiceerde NVPI Muziek de Nederlandse marktdata van 2024, waaruit bleek dat maar liefst zes van de tien bestverkochte singles afkomstig waren van Nederlandse artiesten.
Toch blijft muziek, ondanks de grote impact ervan, vaak onderbelicht in de EU-beleidsvorming. IFPI benoemd in het rapport daarom vijf punten waarop deze situatie verbeterd zou kunnen worden:
- Muziek moet erkend worden als pijler van de Europese cultuur en economie. Het is een belangrijke groeifactor voor Europa’s culturele identiteit.
- Een concurrerende, vrije markt moet worden behouden voor muziek in Europa. Dit vormt de basis voor continue investeringen en innovatie in de muziekindustrie.
- AI en creativiteit moeten samenkomen. AI mag menselijke creativiteit niet ondermijnen, daarbij is naleving van de AI Act cruciaal.
- De muziek van artiesten moet worden beschermd. Er moet een strengere handhaving komen van auteursrechten, aanpak van piraterij en streamingmanipulatie.
- Het auteursrecht in Europa en daarbuiten moet beter beschermd worden, inclusief betere mogelijkheden voor Europese artiesten om internationaal tegen inbreuk op te kunnen treden.
Bekijk hier het Music in the EU Report 2025 (Engelstalig).

