Meer Nederlanders naar Nederlandse films

Drie op de tien Nederlanders ging het afgelopen jaar naar een Nederlandse film. Vooral kinderen wisten de weg goed te vinden: zestig procent van de kinderen tussen 6 en 11 jaar zag een Nederlandse productie. Dat blijkt uit de Bioscoopmonitor 2024 die NVPI Film vandaag publiceert.
In 2024 ging 63% van de Nederlanders naar een bioscoop of filmtheater. Dat is net zoveel als het jaar ervoor. Gemiddeld gingen Nederlanders (vanaf zes jaar) 3,6 keer. Ze gingen iets vaker naar filmtheaters dan in 2023. De gemiddelde leeftijd van de bezoeker aan de bioscoop of het filmtheater is 38 jaar; van filmtheaters alleen is dat 47 jaar.
Succes Nederlandse films
Uit de marktcijfers over het afgelopen jaar bleek al dat Nederlandse films het uitstekend deden in 2024. Er werden 5,1 miljoen kaartjes verkocht voor Nederlandse producties verkocht, het hoogste aantal in acht jaar. Uit de Bioscoopmonitor blijkt nu dat het bereik onder kinderen het grootst is: bijna zestig procent van alle kinderen tussen 6 en 11 bezocht in elk geval één Nederlandse film. De stijging was het grootst in de groep 24-29 jarigen: 38 procent van hen ging naar een Nederlandse productie ten opzichte van 29 procent in 2023.
Bioscoopmonitor
NVPI doet jaarlijks grootschalig kwantitatief onderzoek naar de kenmerken van Nederlandse bioscoop- en filmtheaterbezoekers. Dit gebeurt aan de hand van marktonderzoek in de vorm van een online vragenlijst. In dit rapport worden de belangrijkste resultaten gepresenteerd. Het veldwerk van het onderzoek wordt verricht door onderzoeksbureau GfK. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van NVPI Film en het Nederlands Filmfonds.

