visual

Omzet Nederlandse muziekindustrie in 2013 in de plus; omzet uit streamingdiensten compenseert de daling van fysieke dragers.

NVPI Audio, de brancheorganisatie van de muziekindustrie, maakt vandaag haar cijfers bekend van het jaar 2013. Net als in het bericht over het eerste halfjaar van 2013 komt NVPI met de inkomsten van de industrie zelf en niet de consumentenbestedingen, die GfK ten behoeve van de industrie meet. De reden is dat de inkomsten zelf een zuiverder beeld geven van de trend. Bij streamingdiensten, die sterk zijn toegenomen, zijn de consumentenbestedingen moeilijk vast te stellen. De totale omzet is in 2013 met 1,1% gestegen. Daarmee is 2013 het eerste positieve volledige jaar sinds 12 jaar.

De totale omzet van de muziekindustrie in 2013 bedroeg ruim 130 miljoen Euro. De digitale markt (downloads en streaming) beslaat daarvan 41,6%. Het belang van de fysieke markt is daarmee nog groot, 58,4%, ondanks een daling van 19,2% ten opzichte van 2012.

Binnen de digitale markt heeft streaming, zoals verwacht, in 2013 een enorme vlucht genomen. De inkomsten uit abonnementen en de inkomsten uit advertenties zijn gestegen met 113,5% van 17,8 miljoen in 2012 naar 38 miljoen in 2013. Inkomsten uit downloads zijn gedaald met 5,5%. Met name zijn er minder single tracks gedownload.

De omzet uit de fysieke markt is gedaald met 19,2%. Binnen deze omzet is echter een toename van vinyl waar te nemen. De omzet van vinyl platen steeg van 6 miljoen Euro naar 7 miljoen Euro.

In de gerapporteerde omzet  van de Nederlandse muziekindustrie zijn de rechteninkomsten, uit bijvoorbeeld Sena, niet meegenomen. Rechteninkomsten zijn een wezenlijk onderdeel geworden van de bedrijfsvoering van muziekmaatschappijen.

Kees van der Hoeven, CEO Universal Music en voorzitter van NVPI Audio: “het succes van gebruiksvriendelijke streamingdiensten in Nederland, zoals Spotify en Deezer, is essentieel voor de ontwikkeling van de muziekmarkt en nieuw talent.”

Paul Solleveld, directeur van NVPI: “Voor iedere consument is er ruim aanbod in allerlei formats, digitaal en fysiek. De kansen voor fysiek product liggen ook in de bijzondere uitgaven en de cadeaumarkt. Effectieve handhaving tegen illegaal aanbod blijft echter ook een voorwaarde voor succes.” 

In  miljoenen euro's

2013

2012

+/- %

 

 

 

 

 

Fysiek

 

          
  76,1

           94,2
 

-19,2%

 

 

 

 

 

Digitaal downloads

          
  15,5

           16,4
 

-5,5%

 

 

 

 

 

Digitaal streaming

          
  38,0

           17,8
 

113,5%

 

 

 

 

 

Ringtones e.d.

            
  0,6

             0,4
 

50,0%

 

 

 

 

 

Totale markt

        
  130,2

         128,8
 

1,1%

Gepubliceerd op: 20 februari 2014