visual

Markt voor home-entertainment bereikt keerpunt in 2014

Eindelijk goed nieuws voor de Home-Entertainmentmarkt: het keerpunt van de neerwaartse tendens lijkt het afgelopen jaar te zijn bereikt. De groei van de Video on Demand-markt van bijna 37% compenseert de daling van de DVD- en Blu-Ray-markt van 23% vrijwel volledig. De digitale Home-Entertainmentmarkt benaderde in 2014 de fysieke markt in omzet. Volgens marktonderzoeksbureau GfK bedroeg de fysieke consumentenwaarde iets meer dan 129 miljoen euro en de digitale 121 miljoen euro. De totale markt daalde met 2,4%.

Stagnerende daling
In 2014 was de daling van de fysieke markt ten opzichte van 2013 nog altijd fors, onder meer omdat de Free Record Shop keten in de eerste helft van 2013 nog actief was. Over 2015 zal de daling ten opzichte van 2014 daarom naar verwachting lager zijn; Free Record Shop was in vergelijkingsjaar 2014 niet meer actief. Overigens is Free Record Shop inmiddels weer terug in het straatbeeld met een shop-in-shop formule. Al met al is de verwachting dat de daling van de fysieke markt van jaarlijks meer dan 20% zal worden getemperd. Daarnaast zal NVPI Video de fysieke retailbranche blijven ondersteunen. In december 2014 werd een grootschalige TV-campagne op de RTL-zenders gevoerd om de DVD als cadeausuggestie voor de kerstperiode onder de aandacht te brengen.

Twee markten
NVPI Video is van mening dat er niet een typische consument voor uitsluitend digitale dan wel fysieke consumptie bestaat. De consument beslist immers vooral op basis van impuls. Dat kan het ene moment ’s avonds op de bank het digitaal huren van een film zijn en het andere moment een DVD of Blu-Ray zijn die men tijdens het winkelen in de stad of online vindt. Daarom zal de Home-Entertainmentmarkt de komende jaren nog steeds uit zowel een digitale als een fysieke markt bestaan.

Handhaven tegen illegaal aanbod
In 2014 heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat de Nederlandse wetgeving downloaden uit illegale bron simpelweg niet toestaat. Inmiddels zijn legale alternatieven volop voorhanden. Partijen als UPC, Ziggo en KPN bieden een ruim assortiment tegen prima prijzen en vormen dus een uitstekend legaal alternatief. Samen met groeiende digitale partijen als iTunes, Videoland, Netflix, Pathé Thuis, HBO GO en Film1GO heeft het brede publiek tal van uitstekende bronnen voor entertainment. NVPI Video is van mening dat de Nederlandse overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en het handhaven tegen illegaal aanbod moet ondersteunen. Voorlichting van de consument is onderdeel daarvan.

Over NVPI
NVPI is de branchevereniging van de entertainmentindustrie en vertegenwoordigt het merendeel van de Nederlandse muziekmaatschappijen, uitgevers van audiovisuele content op digitale media en online, uitgevers van games en andere interactieve software. NVPI bestaat uit drie aparte verenigingen: NVPI Audio, NVPI Video en NVPI Interactief. Elke vereniging kent zijn eigen bestuur. Uit deze drie besturen wordt het bestuur van de koepel NVPI gevormd. Dit federatiebestuur is verantwoordelijk voor het bureau van NVPI. NVPI Audio is aangesloten bij de internationale brancheorganisatie, IFPI. NVPI Video is aangesloten bij de internationale videofederatie, IVF. NVPI Interactief is lid van de Europese organisatie ISFE.

Gepubliceerd op: 28 januari 2015