visual

Jaarcijfers Audio 2012: Wereldwijde muziekmarkt toont tekenen van herstel, Nederlandse markt heeft grote potentie

De wereldwijde muziekmarkt toont tekenen van herstel. Dat wordt vooral veroorzaakt door de groei van de digitale markt. Digitale diensten vergroten in hoog tempo hun publiek. Bestaande en nieuwe diensten verbeteren keuze, kwaliteit en consumentenbeleving. Een golf van nieuwe consumentenelektronica maakt het consumenten mogelijk om makkelijker dan ooit van muziek te genieten.

Volgens het vandaag verschenen ´Digital Music Report´ van de internationale brancheorganisatie IFPI, groeide de wereldwijde omzet van muziekmaatschappijen in 2012 met 0,3% ten opzicht van 2011. Dat is het beste resultaat sinds 1998 en het bewijs dat de verbeterde marktomstandigheden die in 2011 zichtbaar waren, een duurzaam karakter hebben. De groei is zichtbaar in negen van de top-20 markten.

Ondanks dat Nederland een top-10 markt is, bleven ook in 2012 de inkomsten uit digitale distributie achter bij de wereldwijde ontwikkeling. Dankzij een aantal belangrijke stappen in de bestrijding van het illegale aanbod – zoals de blokkade van The Pirate Bay - en de uitbreiding van legale digitale diensten lijkt hier verandering in te komen. Volgens IFPI heeft Nederland de potentie om een soortgelijke ontwikkeling door te maken als Zweden, waar de inkomsten uit digitale distributie inmiddels groter zijn dan die uit de verkoop van cd’s. 

In Nederland werden in 2012 in totaal nog 10 miljoen cd’s verkocht. Dat zijn er 3,5 miljoen minder dan in 2011. Mede hierdoor daalde het totale bedrag dat de consument besteedde aan zogenaamd fysiek product met 26,4% naar 132,6 miljoen euro. De totale besteding aan downloads en streams steeg naar schatting van GfK Retail and technology Benelux met 67,7% van 34 miljoen naar 57 miljoen euro.

 

 

x miljoenen euro’s

x miljoenen stuks

2011

2012

%

2011

2012

%

Albums (fysiek)

161 

119,2

-26,0%

13,5

10,0

-25,9%

Singles (fysiek)

0,9

0,6

-28,3%

0,2

0,2

-30,5%

Muziekvideo (dvd/vhs)

18,4

12,8

-30,3%

1,4

1,0

-30,2%

Albums (digitaal)

16,4

16,0

-2,4%

1,6

1,8

8,5%

Singles (digitaal)

8,7

11,4

30,5%

8,4

9,9

17,1%

Streamingabonnementen

8,9

29.6

232,6%

 

 

 

Totaal Audio

214,2

189.6

-11,5%

25,1

22,7

-9,5%

Gepubliceerd op: 26 februari 2013