visual

Jaarcijfers 2007: Entertainmentmarkt volop in beweging

Nederlandse consumenten besteedden in 2007 ruim 915 miljoen euro aan de aanschaf van muziek, dvd’s en games. Dat is 5% meer dan in 2006.  Opvallend is daarbij dat de entertainmenteuro structureel anders besteed wordt dan voorheen. Er wordt meer geld besteed aan computergames, dvd-boxen en muziekdownloads. De entertainmentbedrijven reageren daarop door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

Televisieseries op dvd ongekend populair
Een gemiddeld Nederlands huishouden kocht in 2007 vier nieuwe dvd’s. Het totaal aantal verkochte dvd’s in 2007 komt daarmee uit op 32,4 miljoen stuks, goed voor een omzet van 346 miljoen euro. Daarmee is 2007 definitief een nieuw recordjaar voor de videobranche. De groei komt vooral voort uit de enorme populariteit van televisieseries op dvd. Het aandeel van deze productgroep is inmiddels meer dan 25%.

Inmiddels zijn ook de eerste verkopen van de nieuwe formaten HD DVD en Blu-ray zichtbaar. In totaal werden ongeveer 75.000 High Definition producten verkocht, goed voor een omzet van 2,2 miljoen euro. Blu-ray trekt vooralsnog de meeste belangstelling. 81% van de High Definition dragers is een Blu-ray disc.

Muziekconsumptie verandert ingrijpend
De grootste bewegingen ten aanzien van de consumentenbestedingen doen zich voor op de muziekmarkt. Door een goed vierde kwartaal is de markt voor muziekalbums voor het eerst in jaren nagenoeg stabiel. In die periode werd in totaal voor 81,8 miljoen euro aan muziekproducten verkocht. De downloads lieten in 2007 een stijging van bijna 20% zien. Desondanks kromp de totale muziekmarkt voor de zoveelste keer op rij. Deze daling wordt veroorzaakt door de afnemende verkopen van cd-singles en muziekdvd’s.

De muziekindustrie is druk bezig met het ontwikkelen van innovatieve producten en diensten en de daarbij horende verdienmodellen. Het zal echter nog wel even duren voordat deze verdienmodellen genoeg opbrengen om de omzetdalingen die het gevolg zijn van de combinatie van oneerlijke concurrentie van gratis illegaal aanbod, de moeilijke omstandigheden voor de detailhandel, en het veranderende consumentengedrag te compenseren of zelfs te overtreffen.

Nieuwe consoles stimuleren gamesmarkt
Er werden in 2007 bijna 400.000 meer gameconsoles verkocht dan in 2006. Deze groei heeft een onmiddellijk effect op de afzet van de software voor deze consoles. Die steeg met 1,4 miljoen stuks – een groei van 26%. De markt voor games voor de pc bleef voor het eerst in jaren stabiel. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het succes van enkele zeer sterke titels.

Het is duidelijk dat games niet meer weg te denken zijn uit de Nederlandse huishoudens. Steeds meer consumenten, oud en jong, mannen en vrouwen, kiezen ervoor om hun vrije tijd deels interactief door te brengen en ervaren daarbij de vele positieve aspecten van gaming zoals die op www.gamenisgoed.nl te vinden zijn.         De tabel met cijfers vindt u hier: jaarcijferstabel 2007.pdf

Gepubliceerd op: 14 februari 2008