visual

Groei muziekstreaming zet door

NVPI Audio, de brancheorganisatie van de muziekindustrie, maakt vandaag de omzetcijfers bekend van het eerste halfjaar 2016. Het eerste deel van het jaar is goed van start gegaan, de totale markt laat een groei van 23,2% zien. Dit komt met name door de aanmerkelijke groei van 52% in streaming omzet die vooral voortkomt uit abonnementsdiensten.

De digitale markt nam toe van 31 miljoen euro naar 44 miljoen euro, een stijging van 41,1% en daarmee bedraagt de  digitaal markt maar liefst 61,5% van de totale markt. De fysieke markt steeg licht met 2.4% door de aanhoudende populariteit van vinyl.

Hits van nationale- en internationale artiesten hebben een grote bijdrage geleverd aan deze stijging. Topreleases van Adele, Justin Bieber, Coldpay en Beyoncé en het album Blackstar van popicoon David Bowie, zijn daar een voorbeeld van. Maar ook talent van eigen bodem was sterk aanwezig in de album top100, rappers Lil’ Kleine en Broederliefde, meidengroep K3 en Nederlands grootheden Marco Borsato en Anouk hebben het goed gedaan. Ook Claudia de Breij, Kensington, André Hazes Jr. en New Wave haalden de top 20.

NVPI Audio verwacht dat in het tweede halfjaar de groei aanhoudt. De consument kan dit najaar veel nieuwe muzikale prestaties verwachten, zoals veelbelovende releases van onder andere Kensington, Anouk, Green Day, Michael Bublé, Kinderen voor Kinderen, Agnes Obel en Bruce Springsteen. En in het klassieke segment worden onder meer albums van Jaap van Zweden en Hannes Minnaar uitgebracht.

Tabel omzet muziekindustrie eerste halfjaar 2015 vs.2016: 

 In miljoenen euro's

H1 2015

H1 2016

% +/-

Fysiek

27,2

27,8

+2,4%

Digitaal downloads

5,1

4,5

-13,2%

Digitaal streaming

26,4

40,0

+52,0%

Totaal

58,7

72,3

+23,2%

 

Gepubliceerd op: 13 september 2016