visual

Marktinformatie

Muziekmarkt

De omzet van de Nederlandse muziekindustrie is redelijk stabiel gebleven. De totale omzet van de muziekmaatschappijen in Nederland bedroeg een kleine 128 miljoen euro; een daling van 1,3% ten opzichte van 2013. De digitale markt (downloads en streamingsinkomsten) beslaat daarvan 45,7%. Nog maar iets meer dan de helft van de omzet komt dus uit fysiek product.

Uitgebreide marktinformatie audio 2014 en eerder.

Games en andere interactieve software

'Hardware drives software' is het adagium van marktonderzoeksbureau GfK Retail en Technology. Of tewel: de ontwikkelingen op de hardwaremarkt zijn belangrijk (zelfs bepalend) voor de softwaremarkt. Vanuit die optiek is het bemoedigend om te zien dat de markt voor game hardware, nadat die in 2013 zijn dieptepunt bereikte, vorig jaar weer een omzetplus behaalde. De omzet steeg met 78,5% tot 132,6 miljoen euro. De verkoop van portable consoles laat nog altijd rode cijfers zien, maar het succes van de nieuwe generatie home consoles zorgt ervoor dat de totale markt flink plust in omzet. Zowel de Xbox One als de PlayStation 4, die eind 2013 uitkwamen, verkopen goed door.

Uitgebreide marktinformatie interactief 2014 en eerder.

Audiovisuele content

De video-on-demand-markt is in 2014 met bijna 37% gegroeid en compenseerde de daling van de dvd- en Blu-ray-markt (met 23%) vrijwel volledig. De consumentenwaarde van de digitale markt was volgens marktonderzoeksbureau GfK 121 miljoen euro en benaderde de fysieke omzet, die iets meer dan 129 miljoen euro bedroeg. De totale markt daalde met 2,4%

Uitgebreide marktinformatie video 2014 en eerder.