visual

Marktinformatie

Muziekmarkt

De wereldwijde muziekmarkt toont tekenen van herstel. Dat wordt vooral veroorzaakt door de groei van de digitale markt. Digitale diensten vergroten in hoog tempo hun publiek. Bestaande en nieuwe diensten verbeteren keuze, kwaliteit en consumentenbeleving. Een golf van nieuwe consumentenelektronica maakt het consumenten mogelijk om makkelijker dan ooit van muziek te genieten.

Uitgebreide marktinformatie audio 2012

Games en andere interactieve software

De fysieke markt voor games vertegenwoordigde in 2012 een omzet van bijna 215 miljoen euro en 6,7 miljoen verkochte games. Dat is een daling van meerdan 17% in vergelijking met 2011. Verschillende oorzaken liggen aan de basis van de mindere verkoop van zogenaamd ‘boxed’ games. De belangrijkste is het steeds groter wordende belang van het downloaden van games, het online gamen en het gamen op tablets en smartphones. Daarnaast werden er minder titels op de marktgebracht.

Uitgebreide marktinformatie interactief 2012

Audiovisuele content

De omzet uit de verkoop van audiovisuele content op dvd en Blu-ray is in 2012 sterk gedaald, ondanks een lichte groei in de afzet van Blu-ray discs. De totale omzet uit de verkoop van dvd’s en Blu-ray liep met ruim 18% terug. In 2011 daalde de markt met 8%. Tegenover deze daling staat een stijging van de online markt. Die groeide met bijna 36%.

Uitgebreide marktinformatie video 2012