visual

Marktinformatie

Muziekmarkt

In 2013 is de totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie met 1,1% gestegen tot ruim 130 miljoen euro. Daarmee is 2013 het eerste positieve volledige jaar sinds 12 jaar. De digitale markt (downloads en streaming) beslaat daarvan 41,6%. Het belang van de fysieke markt is met 58,4% dus nog altijd groot, ondanks een daling van 19,2% ten opzichte van 2012.

Uitgebreide marktinformatie audio 2013

Games en andere interactieve software

De fysieke markt voor games vertegenwoordigde in 2012 een omzet van bijna 215 miljoen euro en 6,7 miljoen verkochte games. Dat is een daling van meerdan 17% in vergelijking met 2011. Verschillende oorzaken liggen aan de basis van de mindere verkoop van zogenaamd ‘boxed’ games. De belangrijkste is het steeds groter wordende belang van het downloaden van games, het online gamen en het gamen op tablets en smartphones. Daarnaast werden er minder titels op de marktgebracht.

Uitgebreide marktinformatie interactief 2012

Audiovisuele content

Uitgebreide marktinformatie video 2013